: :negara ooohh negara.... : :

salam sayang pada pembaca blog kusut ni!! :)

hari ni topik kita pasal negara :

(yang x amik kesah pasal negara..... its oke, boleh je nak baca :P no harm.. )

makin hari makin teruk negara kita mengalami krisis2
yang teramat banyak dan terlalu sulit sebenarnya utk tatapan masyarakat.

pengumuman :
chibbi x berpihak mana2 badan parti politik yang wujud dalam malaysia ni oke. sbb im not 21 y/o yet! ^_^


kadang2 chibbi rase, ade kebaikan utk kerajaan, parti pembangkang or else nak menyuarakan pendapat masing2. tapi, the main point here is, jangan lah memburuk2kan pihak lain. bukan apa, chibbi terkejut ngan sikap manusia sekarang ni. ini bukan utk kerajaan oke. ini juga untuk warga negara yang biasa macam kita ni.... lagi banyak masalah :)

jangan kerap sangat memburukkan pihak lain ye wahai kerajaan...
sebabnye, pihak media sentiasa meng-up-date kan keadaan anda.
dan demi mendapat keuntungan yang banyak, or mendapat kan rating tertinggi dari yang tertinggi, mereka xkan mengambil 100% maklumat yang sahih dan benar dari sumber 'yang boleh dipercayai'.
sbb the news flowing like the air flows your hair off. jadi, apabila tajuk2 didada akhbar berterusan si polan memburukkan si polan, bagi chibbi x manis kalau :

  1. ada pelancong negara asing yang paham bahasa kita dan dia menggeleng-gelengkan kepalanya sbb berita ttg krisis yg melanda.
  2. kanak2 yang suka membaca lalu terbaca akhbar ttg masalah ni, malangnya bila mereka bertanya, mereka akan dapat info yang salah dari sumber yang juga tak tahu akan kesahihannya.
  3. akhir sekali, kepada keluarga. bayangkan si  kakak or abang, membaca dari sumber "A", manakala adik2 mereka membaca atau mendengar dari sumber "B". keputusannya? 70% mereka akan bertengkar ttg masalah ini, dimana masalah yang bukan sepatutnya mereka bertengkar sesama keluarga.


haaaa.... chibbi pun bukannye nak memburukkan mana2 pihak pulak. sbb this is my own experience. ada la kisah lalu.. orang yang chibbi kenal, kes dia macam ni, orang menulis macam ni, yang menyampai kan pulak cam ni....hahaa...
jadi chibbi disitu hanya mampu tersenyum sinis pada diri sendiri.



back to back, apa yang chibbi tulis ni utk kes "negara ohhh negara" sahaja oke!. xda kene mengena yang hidup mahupun yang telah tiada.... kalau ada nama2 yang serupa dengan nama individu yang exist dalam dunia ni, itu hanyalah kebetulan semata2.


sekian saja penulisan yang serabut ini dari chibbi maruko, maafkan saya kalau ada salah silap, harap diampun dari hujung rambut sampai hujung kuku kaki.
jadi salam sayang dari chibbi dan selamat beramal ^_^

No comments:

Post a Comment